
Azt már a legtöbb vállalkozó, cégtulajdonos tudja, hogy a mai világban az e-mail címek gyűjtése az egyik alapfeladat. Az e-mail címek mára szó szerint fizetőeszközzé váltak. Elmúltak azok a régi szép idők az internet őskorából, amikor sorbanálltak az emberek azért, hogy feliratkozhassanak egy-egy számukra érdekes témakör listájára.
Sőt 2019-re gyakorlatilag elértük azt, hogy különböző legális cselek (csalik) és egyéb fondorlatos eszközök kellenek ahhoz, hogy megszerezzük a számunkra releváns emeberek ezen elérhetőségét.
De miért is ilyen fontos ez?
Azért, mert ha megvan az e-mailcímük attól a pillanattól kezdve azt gondolhatnánk, hogy gyakorlatilag szinte ingyen tudunk velük kommunikálni. Ha valamit el akarunk adni, csak füttyentünk egyet, dobunk egy e-mailt, ők pedig örömmel tárják nagyra előttünk a pénztárcájukat. Hiszen a célcsoportunkba tartoznak, internetezni interneteznek, akkor mi akadálya lenne a vásárlásnak?
Sajnos rengeteg…. Mutatom sorban.
1. Soha többet nem akar hallani rólad.
Ha valaki egyszer egy konkrét dolog miatt megadta az e-mail címét, lehetséges, hogy soha többet nem akar halanni rólunk. Az a valami kellett neki, aztán menjünk a fenébe, ne zargassuk. Persze a GDPR óta elég egyértelműen le lehet iratkozni, de sokszor az emberek arra sem veszik a fáradságot, hogy ezt megtegyék.
2. El sem jut hozzá az e-mail
Sajnos sokszor az is előfordul, hogy valaki feliratkozik a listádra, várna Tőled leveleket, de odáig sem jut el hogy megkapja az e-maieldet.
Egyszerűen el sem jut hozzá (és ha csak nem vagy alapos, ezt észre sem veszed).
Ennek az oka, hogy a levelező rendszered vagy
Block jelzéssel elutasítja. Itt egyszerűen a fogadó fél levelezőrendszere egy betonfalat állít a Te e-mailednek.
Bounced jelzéssel visszautasítja. Ha visszadobja bounced jelzéssel az azt jelenti, hogy valamiért nem volt kompatibilis az általad használt levelezőrendszer az ő általa használttal. Ez olyan mint amikor küldesz egy hatalamas csokorot a gyönyörű idegennek, de ő arra sem veszi a fáradságot, hogy megnézze ki küldte, hanem egyszerűen azt mondja a futárnak: vissza a feladónak. Így jártál…
Spamba rakja neki. Ez lehet a Te hibád és lehet tőled független. Ha a Te hibád, akkor vagy olyan tárgyat adtál meg, amire a spam szűrők eleve ki vannak hegyezve, vagy túl sok képet raktál az e-mailbe stb.
A legtöbb esetben azonban ez Tőled független, mégsem tudsz vele mit kezdeni. Sokszor az e-mail fogadó félnél rosszul van beállítva a szűrés (ő akarná megkapni, de arra nem veszi a fáradságot, hogy alaposan állítgassa a spam szűrőjét) vagy minden jól van beállítva de valamiért a levelezőrendszere mégis hulladéknak titulálja az e-mailedet.
Joggal teszed fel a kérdést, hogy mégis mi számít még elfogadhatónak ha blokkolja,visszapattintja, ha spambe rakja és mikor van az, amikor feltétlenül érdemes utánamenned a dolgoknak? Mutatom.
Mindig az arányokra kell figyelned. Hogy hány elküldött e-mailből hányat tesz „blockd”, hányat „bounced”, és hányat „spam” kategóriába. Mindig az arányok számítanak! Ha az összes kiküldött e-mailekből a blokkolt vagy visszapattanó e-mailek arány 5% alatti, akkor nyerő vagy.
Ha kevesebb, mint 1% megy spamba akkor szintén.
Ha fogalmad nincs hol tudsz utánanézni annak, hogy hány e-mailed ment a fenti kategóriákba, mert ez az egész téma hidegzuhanyként ért és eddig ezzel nem foglalkoztál, akkor azt javaslom:
Kérdezz rá, hogy milyen e-mail küldő rendszert használsz, és menj fel a weboldalára annak amit használsz.
Lépj be (kérd el ugyan attól a felhasználónevet és jelszót).
A menürendszerében biztosan fogsz látni egy „statistics”, azaz statisztikák feliratú gombot, amire ha ráklikkelsz előbújnak az adatok.
3. Soha nem nyitja ki
A harmadik kategóriája annak, ami miatt egyáltalán nem biztos, hogy akinek küldesz egy e-mailt az vásárolni is fog az, hogy az emberek nagy része NEM IS NYITJA KI. SOHA!
Bizony, bizony, Te jóindulattal elküldöd, a levelezőrendszer nem blokkolja, nem pattintja vissza, nem teszi spamba, hanem szépen behelyezi a postafiokjába, ő pedig galád módon meg sem nézi.
Márpedig sajnos az idevonatkozó statisztikák szerint az elküldött levelek nagyobb részét nem nyitják ki. Igen, jól érted minimum 50%-uk odáig nem jut el, hogy rákkatintsanak és kinyissák. Az, hogy mekkora az átlagos megnyitási aránya egy e-mailnek attól függ, milyen szektorban tevékenykedsz. Ha pl:
Babacuccokat árulsz és otthonlévő kismamák a célcsoportod, akkor 10%-tól már házi tüzijátékot rendezhetsz.
Ha emberek elszállásolásával foglalkozol (panzió, hotel) akkor a nagy átlag 15%.
Oktatási területen 25% teljesen reális lehet.
Marketing területen meg 10-30% között bármi előfordulhat.
4. Nem olvassa végig
A negyedik kategória az e-mailen belüli végigolvasás. Ha olyan szerencsés vagy, hogy odáig eljutottál, hogy kinyitották amit küldtél, akkor sem biztos, hogy végigolvassák. Lehet, hogy pár mondat után unalmasnak, érdektelennek találják, de az is lehet, hogy úgy gondolják, hogy most nincs elég idejük rá és majd máskor (aztán soha).
5. Nem kattint
Sajnos még mindig nincs vége. A következő lépcső az, amikor valaki megkapja a leveledet, kinyitja, végig is olvassa, de utána nem kattint át arra a bizonyos gombra ami a vásárlásban elindítaná. Apropó, ugye van egy ilyen egyértelmű CTA gombod?
Ez nem más, mint egy feltünő nagy gomb, amire az van ráírva, amilyen cselekedetet vársz a vásárlódtól. Pl: HA ÉRDEKEWL, KATTINTS IDE
6. Nem vásárol
Tehát megkapja a levelet, kinyitja, végigolvassa, kattint a CTA gombra, de mégsem vesz semmit. Gondolkoztam, hogy ezt a pontot ide írjam-e mert alapvetően nem tartozik abba a logikai csoportba ami a vásárlások előtti emailek hatékonyságána problémáját vizsgálja. Azonban kétségtelen, hogy a folyamatnak a vége a vásárlás kéne, hogy legyen, ami sokszor nem történik meg, így belevettem. De annak, ha a CTA-re kattintás után nem vásárol mégse az érdeklődőd, egész más okai lehetnek. Gyakorlatilag már semmi köze az egész e-mailesdihez.
Itt jön képbe az a bizonyos sales oldal ami valójában el fogja adni amit árulsz. A sales oldal felépítésének meg köbe vésett szabályai vannak, amik közül ha egyetlen egyet is kihagysz, vagy nem a megfelelő sorrendbe írod,
lőttek az egésznek, nem látsz egy fillért se. De ez egy másik nagy fejezet a marketingben.
(Ha receptet akarsz, akkor a fizetős tananyagok között megtalálod. Tűhegy pontosan fog végigvezetni azon, hogyan írj olyan weboldalt, sales oldalt, ami ELAD)
Most már Te is látod, hogy milyen nehéz és rögös út vezet az e-mailed elküldésétől a vásárlásig.
Azonban számos helyen lehetőséged van beavatkozni a rendszerbe, optimalizálni és jobbá tenni a dolgokat. Ez tipikusan a sok kicsi sokra megy elv alapján működik. Ha minden előbb felsorolt lépésnél csak egy picit javítasz (persze ahol lehet), akkor a végén már észrevehető lesz a különbség.
Megnyugtatlak, hogy a cégek nagyrésze csak sajnálkozóan veszi tudomásul,hogy „ez van”. Ők odáig sem jutnak el, hogy annak a végére járjanak mi okozza a problémát. Így most, hogy Te ezt elolvastad már sokkal előbbre jársz. Garatula!
A cikk írójáról:
Káli Gábor vagyok, online marketingkommunikációs szakértő, tanácsadó.
Remélem hasznosnak találtad az olvasottakat.
Ha a leírtakkal kapcsolatban további kiegészítésre van szükséged, esetleg kérdésed merült fel, ne habozz feltenni a hello@kaligabor.hu címen.
Örömmel fogok válaszolni, segíteni.
Üdvözlettel: Káli Gábor