Tudod, meggyőződésed, hogy amit árulsz, el akarsz adni az valóban be fogja váltani a hozzáfűzött reményeket. Próbálsz érveket felhozni a vevőnek, sorolod a jótulajdonságokat, árnyékként követed, duruzsolod a fülébe, hogy ilyen szuper dolgot máshol úgysem tud venni, de a végén mégsem adsz el semmit. És ez ugyan úgy igaz sajnos akkor is, ha fizikai bolttal rendelkezel és abban az esetben is ha weboldaladon próbálnál értékesíteni.

Miért?-kérdezheted teljesen jogosan.

Hiszen tudom, hogy működik, tudom, hogy jó, el is mondom, akkor mi a baj?

A mai vilgában egyre kevesebb eredméyt lehet elérni a „tukmálással”. Az embereket rengeteg impulzus éri, úton útfélen annyi olyan ingerrel találkoznak ami valamilyenfajta vásárlásra próbálja rávenni őket, hogy nagymértékben megnőtt az ingerküszöbük. Ez pedig azt jelenti, hogy a pár évvel ezelőtt még jól működő hagyományos nyomulós „sales”-elés mára egy roppant idegesítő és visszataszító tevékenység lett sokak szemében. Inkább ellenérzéseket vált ki mindenkiből, mintsem vásárlásra ösztönözne.

De mielőtt te annak örülnél, hogy Te csak e-maileket küldesz, személyesen senkit semmire ne próbálsz rábeszélni és úgyis kimaradsz ebből az egészből, jelzem, hogy sajnos a sales-elős e-mailekre ez még inkább igaz. Ott még az a varázslat sincs meg, ami a fizikai boltokban igen, hogy a személyiségeddel el tudod bűvölni. A Te aznapi „szuperakciód” lesz a 123. levél amit kap aznap. Ha szerencséd van és kinyitja, elolvassa, akkor sincs túl nagy esélyed arra, hogy megvegye.

De akkor most mi van? Mit tegyek?

Az, hogy hogyan kell valamit árulni akár fizikailag, akár az interneten annak érdekében, hogy meg is vegyék egy akkora tananyag amit nem lehet két perc alatt elsajátítani. A Te szakmádat sem tudnám megtanulni talán évek alatt sem…

Sajnos arra biztosan nincs lehetőség, hogy egy első osztálytól a diplomáig képzést tartsak az eladásból. Ez egy giga nagy tananyag.

Most viszont kapsz egy jól bevált receptet arra, hogyan fogod tudni már ezzel a módszerrel is megtöbbszörözni annak az esélyét, hogy eladd a protékádat. Ez a módszer alapvetően az online világban működik, de úgy gondolom, hogy ma már szinte mindenki jelen van a weben.

Győzködés helyett láttatnod kell.

Az emberek imádják az igaz történeteket. Pláne akkor ha bele is tudják képzelni magukat. Egy érzelmekkel átszőtt sztori valakiról aki ugyan onnan indult mint ahonnan most a vevőid és a végén a te termékeddel, szolgáltatásoddal hova sikerült eljutnia, biztos recept az eladáshoz.

=

Ha pl. angol nyelv tanár vagy akkor mesélj el egy sztorid arról, hogy az egyik tanítványod hogyan lett sikeres Londonban, pedig előtte már a "Dunának akart menni", mert sehova nem vették fel itthon. Hogyan tudja a többszörösét megkeresni annak, mintha idehaza helyezkedett volna el. És ehhez Te voltál a kulcs, aki az egyedileg kifejlesztett tanítási technikájával sokkall rövidebb idő alatt préselted fejébe a tudást.

=

Ha egy masszőr vagy, akkor arról mesélj, hogy miként sikerült megoldanod az egyik páciensed izomfájdalmát néhány alkalom alatt, pedig előtte már úgy érezte belehal a fájdalomba. Te úgy rendbe raktad, hogy azóta is imába foglalja a nevedet.

=

Ha programozó vagy akkor elmondhatod, hogyan sikerült az egyik ügyfleednek lefejlesztened azt a szoftvert ami milliomossá tette. Ő a saját nagyvállalatát vezeti most már, de nélküled valószínűleg még mindig autókat árulna egy vidéki kereskedésben. Egyszercsak jött egy ötleted, rákapaszkodva az eredei megrendeésre és ez megváltoztatott mindent.

A lényeg abban van, hogy:

N

Hihető legyen (legjobb ha valóban megtörtént).

N

Nevesítve legyenek a személyek (sőt, ha hozzájárul és a fotóját is berakod az plusz tíz pont).

N

Pozitív érzelmeket generáljon (csak akkor tudja beleélni magát a leendő vevőd úgy, hogy abból vásárlás is legyen).

N

Pontosan lehessen érteni a "honnan-hova" utat. Milyen rossz volt neki amikor hozzádfordult és milyen jó lett amikor elment tőled.

N

A végén legyen benne finoman, de teljesen egyértelműen, hogy hol lehet igénybe venni a szolgáltatást vagy megvenni a terméket . Ne kelljen keresgélnie. A legjobb ha egyértelmű ukászt (CTA-t) is beleteszel.

Pl: Ha Te is kíváncsi vagy arra amit tudok KATTINTS az alábbi linkre
LINK NEVE

Ha ilyen e-mailt küldesz bárkinek a mostani tukmálás helyett, megtöbbszörözd annak az esélyét, hogy vásároljanak.

II. Észrevetted, hogy ha nem vásároltak meg nálad valamit, hiába próbálsz utánkövető levelekkel hatni rájuk, nincs túl nagy eredmény?- Ezt csináld!
A némi gyakorlattal rendelkező marketingeseknél mára alap az utánkövetés. Magyarul, ha a vásárlási folyamatban valahol elakadt a vevő, akkor elkezdik különböző marketingeszközök segítségével bombázni annak érdekében, hogy mégis megvegyék azt, amiben elbizonytalanodtak.

Ennek az egyik eszköze (volt?) az e-mailes utánkövetés. Vagyis ha látták, hogy valaki félbehagyta a folyamatot, már ment is neki 1,2,3 e-mail arról, hogy „láttuk ám, hogy érdekel és tudunk-e segíteni, vagy csak szimplán az érvek, hogy milyen jó lesz neki ha megveszi”.

Ez pár évvel ezelőtt egy zseniális módja volt annak, hogy a „kosárelhagyókat” mágis rávegyék a megvásárlásra. A zsenialitása abban volt, hogy gyakorlatilag szinte ingyen (hiszen semmilyen fizetős csatornát nem kellett igénybe venni, csak küldtek egy emailt és kész) vevők tucatjait ráncigálták vissza a kasszához.

Mára azonban sajnos nagyon lecsökkent ezeknek is hatékonysága. Mint annyi minden mást az emberek megszokták, ingerszegényebbek lettek és nem érdekli őket. Hiába küldöd ki a csúcsok csúcsa ajánlatát. Legjobb esetben is ha a végén 5% konvertál (bár ez nagyon sok mindentől függ) már örömtáncot lejthetsz a boldogságtól.

Ki kell mondani, hogy mára az utánkövető levelek sajnos nagyon konverziószegények lettek. Az emberek nem nyitják, vagy ha nyitják nem teszik.

Na jó, de akkor mit csináljak, hagyjam annyiba? Vegyem tudomásul és engedjem el?

NE!!!

Csak a mára a lejtőn lefele száguldó utánkövető e-mailek helyett haszálj egy másik erőt: TANÍTS.

Ha valaki nem vesz meg valamit, ahhoz a legjobb út nem a nyomulós e-mail áradat, hanem a tanítás.

Ez hosszabb út, nem is jár azonnali eredménnyel, de nagyobb eséllyel nem irtkozik le a listádról és nagyobb eséllyel vásárol később. A tanítás nem más, minthogy a szakmádból kiragadsz érdekesebb dolgokat és azt érthető nyelven elmagyarázod a célközönségednek. Pont úgy, ahogy ezt most én csinálom veled.

Ezekkel a tanításokkal nem generálsz azonnali bevételt, de ha figyelemfelkelkeltőbb témákat találsz, akkor egyre többen és többen fogják nyitni a leveleidet.
A közönséged egyre inkább fogja elhinni, hogy Te valóban értéket akarsz adni és olyan dolgokat árulsz el ami őket érdekli + hasznos is nekik.

Ennek meg hosszútávon az lesz a hozadéka, hogy hinni fognak neked és szakértővé válsz a szemükben. Ez pedig az eladásban (a hitelesség) az egyik legfontosabb tényező. Ha hiteles vagy a vevőd szemében, akkor ő szemernyit sem fog kételkedni a szavaidban. Ez pedig egyenlő azzal, hogy amikor el akarsz neki adni valamit, akkor biztos lesz abban, hogy amit árulsz az pont olyan, mint amilyennek elmondod. Ha pedig ezt is elhiszi, akkor megveszi.

Gondolj bele abba, hogy ha egy influencer (véleményvezér), szakmáját tekintve legyen ismert énekes kitesz az oldalára egy pár cipőt és azt mondja róla, hogy életében nem vot még ilyen kényelmes lábbelije, akkor azt a követői észvesztve kezdik el vásárolni. Csak azért mert hitelessé vált korábban. Pedig ha racionálisan végiggondolod, semmi köze a cipőszakmához, lehet, hogy éppen lúdtalpa van és az ajánlott cipő pont úgy görbül, hogy kompenzálja mindezt. Másnak meg, akinek nincs lúdtalpa ez a cipő élete legrosszabbb vlasztása lenne.

DE HITELES, ÉS ÍGY NEM KÉRDÉS, HOGY JÓT ÁRUL-E

Fontos: az egészet el tudod rontani azzal ha a tanítások közé rendszeresen eladási szándékkal próbálsz mindenfélét becsempészni. A vevők nem hülyék és ha ezt észreveszik, rontod a hiteled. Ez pedig egyenlő azzal, hogy lőttek az egésznek, kezdheted előről, ráadásul új emberekkel. Ez nem éri meg…

Külön legyenek a tanításaid „jószivűségből” és külön eladási szándékból.

III. Eleged van abból, hogy ingyen készítesz árajánlatot aztán mégsem tőled rendelik meg a terméket vagy szolgáltatást ? Így tedd fizetőssé, hogy a végén még meg is köszönjék. Bármilyen szakmában is dolgozol, szinte biztos, hogy adtál már úgy árajánlatot, hogy a végén nem tőled rendelték meg az adott terméket vagy szolgáltatást. Ez egy nagyon rossz érzés. Beleraktál sok időt, energiát és a végén kidobtak a kukába, helyetted más lett a befutó.

Ráadásul az emberek nagy része ezt ingyen csinálja, hiszen:

=

Befektetésnek tekinti és bízik benne, hogy őt választják

=

Az ajánlatkérő csak azt szajkózza, hogy "dehát a többiektől ingyen kaptam"

=

Az ajánlatkészítés elején még nem teljesen tisztázott, hogy mennyi energiát, erőforrást igényel mindez

De a végén, amikor jön a kopp, mégis jó lenne egy kis vígaszpénz legalább, hogy ne azt érezd, hogy hülyére vettek.

Többet nem kell ezt érezned!

Itt a módszer amivel akkor is fogsz tudni pénzt kérni az ajánlatodért, ha a konkurencia ingyen csinálja.

III./1.

A legfontosabb alapelv a pozícionálás. vagyis, hogy úgy tüntesd fel az ajánlatkérő szemében magad (és ezáltal a terméked, szolgáltatásod), mintha az a konkurenciánál minőségibb lenne.

Ezt nagyon egyszerűen fogod tudni elérni. Dobd ki a szótáradból az ajánlatkészítés és szinonímái szavakat és helyette mostantól kizárólag TANÁCSADÁS szolgáltatást kommunikálj. Ha ezt a leendő vevőd fejébe is bevésted, jöhet a következő lépés.

III./2.

Össze kell foglalnod, hogy mennyi minden történik az ajánlatkérésösszerakás fázisában.

Itt a cél az, hogy rengeteg munkafolyamatra szedd szét amit ajánlatkészítés (bocsi, itt még használom, hogy jobban tudj követni) során elvégzel. Mutatok egy példát.

Ha generálkivitelező vagy és egy ház teljes felújítására kérnek ajánlatot, akkor ahelyett, hogy a kezükbe nyomod az új lakhelyük árát, ezt teszed.

De a végén, amikor jön a kopp, mégis jó lenne egy kis vígaszpénz legalább, hogy ne azt érezd, hogy hülyére vettek.

Többet nem kell ezt érezned!

Itt a módszer amivel akkor is fogsz tudni pénzt kérni az ajánlatodért, ha a konkurencia ingyen csinálja.

III./1.

A legfontosabb alapelv a pozícionálás. vagyis, hogy úgy tüntesd fel az ajánlatkérő szemében magad (és ezáltal a terméked, szolgáltatásod), mintha az a konkurenciánál minőségibb lenne.

Ezt nagyon egyszerűen fogod tudni elérni. Dobd ki a szótáradból az ajánlatkészítés és szinonímái szavakat és helyette mostantól kizárólag TANÁCSADÁS szolgáltatást kommunikálj. Ha ezt a leendő vevőd fejébe is bevésted, jöhet a következő lépés.

III./2.

Össze kell foglalnod, hogy mennyi minden történik az ajánlatkérésösszerakás fázisában.

Itt a cél az, hogy rengeteg munkafolyamatra szedd szét amit ajánlatkészítés (bocsi, itt még használom, hogy jobban tudj követni) során elvégzel. Mutatok egy példát.

Ha generálkivitelező vagy és egy ház teljes felújítására kérnek ajánlatot, akkor ahelyett, hogy a kezükbe nyomod az új lakhelyük árát, ezt teszed.

=

Helyszíni felmérés, hogy jobban megértsem az igényeket.

=

A ház felújításának munkafolyamatainak ellenőrzése a szakágakkal, nehogy túllépjük a költségkeretet.

=

Építési szoftverbe történő bevitel, ami biztos számolást és egyértelmű árazást tartalmaz

=

Ellenőrzés az esetleges elszámolások miatt, véletlenül se fordulhasson elő, hogy többet számoltunk a valóságnál.

Biztos érzed, hogy ez így tálalva egy sokkal masszívabb anyagnak tűnik és sokkal jobban hihető, hogy milyen rengeteg munka volt vele.

Arra nagyon kell figyelned – és ez a lelke ennek a fajta kommunikációnak – , hogy minden egyes munkafolyamathoz oda kell írni egy olyan kiegészítő megjegyzést, ami a vevőnek haszon. Ezáltal nem fogja azt érezni, hogy „ez mi a fenének kellett”.

III./3.

Ami most jö az a kedvenc részem. Úgy fogsz árat kérni mindezért, hogy még ő érzi magát komfortosan.

Ezen belül elsőként be kell áraznod az előző lépéseket. Hogy könnyen megértsd mit tegyél, ide másolom az előzőeket, de már árazással együtt.

=

Helyszíni felmérés, hogy jobban megértsem az igényeket: 2 óra, 10 000 Ft.

=

A ház felújításának munkafolyamatainak ellenőrzése a szakágakkal, nehogy túllépjük a költségkeretet: 1 óra, 5 000 Ft.

=

Építési szoftverbe történő bevitel, ami biztos számolást és egyértelmű árazást tartalmaz: 3 óra 15 000 Ft.

=

Ellenőrzés az esetleges elszámolások miatt, véletlenül se fordulhasson elő, hogy többet számoltunk a valóságnál: 1 óra: 5 000 Ft.

Ezután nincs más dolgod, mint ezt összeadni és egy nagy kedvezményt adni belőle.
Összesen: 35 000 Ft, de jelenleg van egy akcióm és mindezt 20 000 Ft-ért biztosítom ha „X” napon belül megrendeled.

Ezek után az ajánlatkérő nem azon fog morfondírozni, hogy miért nem adod ingyen, hanem annak fog örülni, hogy pont belefutott egy ilyen akcióba.

Nem azt mondom, hogy ezzel milliókat fogsz kaszálni, de az tuti, hogy sokkal jobban fogod magad érezni, mintha a hagyományos utat választottad volna.

IV. Árat akarsz emelni és félsz, hogy emiatt otthagynak a vevőid? Ha így kommunikálod, biztosan nem!
Az áremelés mindig egy nagyon kényes kérdés. Előbb-utóbb minden vállalkozásnak muszáj meglépnie, egyúttal minden egyes vállalkozás a lelke mélyén tudja, hogy ilyenkor vevőket fog veszíteni.

Az emberek – hacsak nem a saját vállalkozásukról van – rossznéven veszik ha ugyan azért többet kérnek tőlük. Hiába a sok indoklás: felment az alapanyag ára, az én beszállítóm is többet kér, változott az árfolyam stb. Egy vevőt ezek hidegen hagyják, nem érdeklik. Ő egyetlen dolgot lát, hogy ami eddig X” Ft volt, az most „Y” Ft-ba kerül.

Az nem kérdés, hogy legyen szó bármilyen termékről vagy szolgáltatásról előbb-utóbb bekövetkezi az áremelés. A kérdés csak az, hogy létezik-e olyan módszer, amivel a minimálisra lehet csökkenteni annak a valószínűségét, hogy emiatt más terméket vagy más szolgáltatót válasszanak az eddigi vásárlóink?

Mielőtt rátérek a konkrét válaszra muszáj megemlítenem, hogy 7-szer könnyebb megtartani egy régi vásárlót (és újra eladásra bírni), mint egy újat szerezni.
Nem mintha ez változtatna azon amit feljebb írtam, de az áremelés előtt érdemes mindezt megfontolni és számolni, hogy adatok birtokában lehessen dönteni, ne megérzésre (az nagyon sokszor be tud csapni).

És akkor a válasz

Igen, létezik egy olyan technika, amivel nagymértékben le lehet csökkenteni az áremelés okozta sokkot.
Mutatom.

Mindennek az alapja a kommunikáció. Vagyis ahogy tálaljuk. Mindig az az emberek első kérdése, hogy miért? Akkor is, ha nem érdekli őket igazából a válasz.
Mégis, én úgy gondolom érdemes indokolni mert ez az egyetlen eséyünk arra, hogy csökkentsük a rosszérzésüket.

Van két alapszabály, amit ha betartasz az indoklás során a többszörése nő annak az esélye, hogy továbbra is nálad vásároljanak.

IV./1.

Indokolni kell, magyarázkodni tilos. Itt nem arról van szó, hogy bocsánatot kérsz, hanem arról, hogy beleállsz abba a helyzetbe amibe kerültél és büszkén vállalod. Az áremelés egy szükséges dolog. Előbb-utóbb mindenkinek meg kell lépnie. Éppen ezért ne félj tőle, hanem „állj bele”!

IV./2.

Mindent kifejezetten pozitívan kell kommunikálni. Valahogy így: Mint azt jól tudod, a munkám a szenvedélyem, ezért folyamatosan tanulok, beruházok, így egyre több ügyfél keres meg, az időm viszont korlátos. Annak érdekében, hogy továbbra is magas színvonalon tudjak dolgozni, emelni fogok áraimon. Aki tudja, hogy mennyit ér a tudásom, annak továbbra is nagyon jó befektetés lesz velem együtt dolgozni, én pedig továbbra is elkövetek mindent, hogy a szakma krémét nyújtsam neked.

E helyett, azt is csiinálhatod hogy pontról-pontra felsorolod azokat a tulajdonságait a vállalkozásodnak, amikben jobb vagy, mint a konkurenciád. Mutatok egy példát erre is:

=

Másoknál 8-tól 17 óráig tart a munkaidő hétköznap. Engem 7-20 óra között bármikor kereshetsz, legyen az ünnepnap vagy hétvége.

=

Ha problémád van, másoknál tíz percig kell nyomkodnod a telefont, míg talán eljutsz egy ügyfélszolgálatos kollégához. Ha engem hívsz, azonnal felveszem és már hozzá is kezdünk a problémád megoldásához.

=

Ha cserét kérsz, futrát küldünk érte a mi költségünkön.

Ha ezt a két dolgot betartva léped meg a szükséges rosszat, figyeld meg, látványosan jobb eredményt fogsz elérni.

V. Itt a válasz arra, amit sokan nem tudnak, rosszul csinálnak és nem értik miért nem működik! A km hosszúságú vagy a rövid weboldal vonzza jobban a leendő vevőidet?
Ha valaki új weboldalt, új sales oldalt vagy bármilyen egyéb olyan anyagot tesz ki az internetre aminek a fő célj az eladás, akkor egy örök dilemma az, hogy mi a jobb.

Ha:

=

végeláthatatlan hosszúságú oldalakon keresztül próbál rábeszélni a megvételre vagy

=

röviden, tömören és tényszerűen közli az összes fontos információt

Az első mellett az az érv, hogy ott aztán nem tud olyat kérdezni a leendő vevő amire ne kapná meg a választ, ellen pedig az szól, hogy a hosszúság miatt már eleve kevesebben olvassák és a többséget elriasztja.

A második mellett az az érv, hogy könnyen fogyasztható, a hátulütője viszont az lehet, hogy igencsak hiányos és nem ad elég információt ahhoz, hogy dönteni lehessen.

Melyik az igaz? Mutatom.
Kezdésnek annyit elárulok, hogy ebben az esetben bizony nem igaz az, hogy az „arany középút”.

Nézzünk két élethelyzetet amit könnyű elképzelni.

Összefutottátál egy rég ne látott barátoddal akivel korábban nagyon sokat találkoztatok, de az élet úgy hozta, hogy egy jó ideig nem láttátok egymást. Beültetek egy pizzériába és elkezdtetek beszélgetni. Kérdés kérdés hátán, korábbi közös emlékek tömegei, nevetgélések és „de jó újra együtt” érzés. Repül az idő, úgy beszélgettek át 2-3 órát, hogy perceknek tűnik.

Hazafelé tartva belebotlasz abba a kollégádba akit a legjobban útálsz. Tudod, hogy ő is pontosan ugyan arra a buszra vár mint Te és azt is tudod, hogy összesen egyetlen megállót kell csak kibírnod vele, mert szerencsére utána ő átszáll. A busz megérkezik, felszálltok amikor elkezdődik a kényszerű beszélgetés. Legszívesebben a busz ablakán tennéd ki, de ehelyett jópofán és udvariasan válaszolgatsz az álszent kérdésire. Amikor elérkezik az idő és végre leszáll, úgy érzed 10 évet öregedtél…

Nos, melyik beszélgetés volt hosszabb a számodra?
Kezded már sejteni a választ ugye…? De akkor nézzük konkrétan.

Vizsgáljunk meg egy szigorúan üzleti találkozót.

Ha tele vagy kérdésekkel és épp biztosítást szeretnél kötni, akkor egy kedves, tapasztalt tanácsadóval szintén el tudsz hosszan, akár órákon keresztül beszélgetni.
Ameddig úgy érzed figyel rád, és segít neked, addig nem akarod lerázni. Mitöbb, üzletet fogsz kötni vele a beszélgetés végén!

A weboldalad, sales oldalad esetén sem a hosszra kell koncentrálnod, hanem a minőségre, a törődésre. Ha ténylegesen az ideális célszemélyt szólítod meg, olyan információkat adsz át neki, melyek relevánsak a döntéséhez, és mindezt a szemnek is kellemes formában teszed, akkor kis túlzással bármilyen hosszú lehet az oldalad.

A vásárlás sokkal gyakrabban hiúsul meg információ hiány, mint információ túltengés miatt.

Soha ne vágj le azért infót, mert attól félsz, hogy hosszú lesz az oldalad! Ha úgy gondolod, hogy valami nem érdekes infó, akkor persze dobd ki, de ne a hossz alapján mérlegelj. Inkább törekedj arra, hogy izgalmas, érdekes, releváns legyél, mintsem, hogy rövid!

A cikk írójáról:

Káli Gábor vagyok, online marketingkommunikációs szakértő, tanácsadó.

Remélem hasznosnak találtad az olvasottakat.

Ha a leírtakkal kapcsolatban további kiegészítésre van szükséged, esetleg kérdésed merült fel, ne habozz feltenni a hello@kaligabor.hu címen.

Örömmel fogok válaszolni, segíteni.

Üdvözlettel: Káli Gábor